Team
Malin Dahlhielm, arkitekt SAR/MSA med inriktning på stadsbyggnad, är partner på Spacescape och kontorschef för Göteborgskontoret. Malin har en uppdragsledande roll och hennes specialområden är stadsrumsanalys, stadsbyggnadsstrategi och programfrågor samt utformning av offentliga rum, bebyggelse och designstrategier för gatumiljöer. Som ansvarig arkitekt och handläggare har hon arbetat med flera större projekt så som ”Strukturplan och utbyggnadsstrategi för Norrtälje hamn”, ”Värdeskapande stadsutveckling i Göteborgs fokusområden”, ”Stadsrumsanalyser och designstöd för RegionCity” och har designansvaret i forskningsprojekten ”Smarta gator” och ”Framtidsgator”. Malin är en van föreläsare och workshopledare och har även engagerats för juryuppdrag.
Kristina Damperud har studerat arkitektur med inriktning urban arkitektur vid LTH i Lund. Hon har tidigare arbetat i kommunal sektor både inom den tekniska förvaltningen och samhällsbyggnad i rollen som GIS-ingenjör. Hon har goda kunskaper inom GIS-analys, geodatabaser och Webb-GIS. Hon har bland annat erfarenhet av att ha arbetat med digital översiktsplan, 3D-visualisering och tillgänglighetsanalyser. På Spacescape arbetar Kristina med GIS-analys och kartframställning.
Vera Esaiasson är utbildad civilingenjör vid LTH i Lund med inriktning på trafikplanering. Vera har goda kunskaper inom detaljutformning av gator från sin tidigare erfarenhet som projektör, men arbetar på Spacescape med stadsplanering i tidiga skeden. Projekten har ofta fokus på trafikstrategier och gatuomvandling ur ett socialt och mänskligt perspektiv, där dialog med medborgare är en viktig komponent. Vera har även skrivit en prisbelönt masteruppsats om sommargågator och fortsätter nu att arbeta med forskningsprojekt inom temporär omvandling.
Alexander Hammarin är utbildad på BTH inom fysisk planering och på Högskolan i Gävle inom Geospatial informationsvetenskap. Tidigare har Alexander arbetat med kartering, migrering och dokumentation i GIS, och han skrev ett exjobb hos Spacescape där han undersökte och utforskade Place syntax som verktyg för att ta fram bilflödesprognoser i tidigt skede. På Spacescape jobbar Alexander med projektet Knivsta stationsområdesutredningar.
Joel Hernbäck är utbildad på KTH i Stockholm och University College London. Joel har stor erfarenhet av komplexa stadsbyggnadsanalyser på lokal och regional nivå. Han har under sin tid på Spacescape ofta arbetat med fokus på förtätningspotential, attraktivitet och hållbara transporter och varit ansvarig för analysarbetet i projekt som Bostadspotential Stockholm, Cykelstrategi för Oslo, Enkla planindikatorer för trafik, Stadskvaliteter i Skåne och Stockholms kulturkartor. Joel har också arbetat med metodutveckling inom stadsbyggnadsanalys i flera internationella projekt för UN-Habitat och är sedan 2020 ansvarig för FoU-projektet Bostadsläget.
Louise Karlsson har studerat arkitektur med inriktning hållbarhet vid CTH i Göteborg samt fysisk planering vid BTH i Karlskrona. Louises huvudfokus på Spacescape är bild och illustration. Bland annat har hon varit ansvarig för utformningen av ’Designguide för Smarta gator’, resultatet av forskningsprojektet Smarta gator. I projektet Framtidsgatan, där fokus varit att undersöka temporär gatuomvandling, har Louise varit delaktig inom utformning och gestaltning av de temporära gatorna. Förutom illustration och gatuutformning jobbar Louise även med förstudier samt program- och utvecklingsplaner.
Karin Lobo Lundgren är utbildad vid KTH i Stockholm och Stockholms universitet. Hon har stor erfarenhet av genomförande och analys av digitala dialoger i projekt så som Fokus Skärholmen, Fokus Hagsätra-Rågsved, Örebro och Täby. I projekt som FÖP Norrtälje stad, Habo centrum, Södra Förstadsgatan samt Fosie i Malmö var hon också dialogansvarig för fysiska dialogmöten och fokusgrupper riktade mot blandade målgrupper. Hon har även arbetat med att kartlägga vad som utgör barnvänliga stadsdelar och vad som gör att barn känner sig trygga i trafiken. Karin har kunskaper inom GIS-analys, stadslivsobservation och social konsekvensanalys.
Helena Lundin Kleberg är arkitekt och partner på Spacescape. Hon ansvarar också för marknadsfrågor på företaget. Helena har en uppdragsledande roll och arbetar ofta med projekt kopplade till översiktsplanering och större bebyggelsestrukturer, men även teman som platsers attraktivitet, trygghet och långsiktiga hållbarhet. Helena har bland annat lett uppdrag kring att utveckla scenarier för framtida bebyggelsestrukturer i Uppsala och Västerås, utvecklat metoder för att analysera tillgång till olika typer av service och genomfört flera hållbarhetsbedömningar av översiktsplaner. Helena är en van föreläsare och workshopledare. Hon har ett stort intresse för geodata och geospatiala analyser och sitter också i styrelsen för QGIS Sverige.
Tobias Nordström är planeringsarkitekt och partner på Spacescape sedan 2006. Som deltidsforskare är Tobias även engagerad inom det norska forskningscentret Zero Emission Neighbourhoods. Tobias har ansvarat för flera större stadsbyggnadsprojekt med fokus på socialt värdeskapande och hållbara transporter, däribland Oslos cykelstrategi och områdesutveckling av Biskopsgården i Göteborg och Skärholmen i Stockholm. Tobias har även initierat och ansvarat för flertalet FoU-projekt kring hur stadsform kan bidra till att öka andelen hållbara transporter. Sedan 2021 driver Tobias även utvecklingen av Klimatkalkylen för tidiga planskeden. Tobias är även en van föreläsare och workshopledare.
William Öman är utbildad civilingenjör inom Samhällsbyggnad från KTH i Stockholm, med en masterinriktning på Transport och Geoinformatik. William har tidigare erfarenhet av att analysera och prognostisera störningsvaraktigheter inom pendeltågstrafiken i samarbete med Trafikförvaltningen i Region Stockholm. Han har också arbetat med metodutveckling för trafiksäkerhetsutvärderingar tillsammans med Movea Trafikkonsult. William har genom sina studier och arbetslivserfarenheter fördjupat sig i områden som trafiksimulering, modellering, och AI inom transportsektorn. Hans arbete har även inkluderat praktiska insatser som kartläggning av mottagningsanläggningar för Trafikverket.
Moa Rydell är arkitekt och planerare från CTH i Göteborg. Hennes huvudfokus på Spacescape ligger i strategiska stadsbyggnadsprojekt med planstrukturer och designskisser och hon har även stor erfarenhet av illustration och skrivande. Moa har tidigare arbetat kommunalt med strategisk planering och rumsliga analyser. På Spacescape har Moa bland annat jobbat med strukturplanen för Odlaren planprogram samt tagit fram utformningen för den temporära gatuomvandlingen för Stockholms Framtidsgator inom forskningsprojektet Smarta gator. Hon jobbar även med visualiserings- och videoredigeringsuppdrag så som i Den verkliga trädgårdsstaden.
Selma Sinanovic Gabrallah är utbildad arkitekt och stadsplanerare vid CTH i Göteborg. Hon har tidigare arbetat med tävlingar samt stadsplanerings- och bostadsprojekt i tidiga skeden. Hon är intresserad av skärningspunkten mellan stadsplanering och geospatiala analyser. På Spacescape har hon bland annat jobbat med forskningsstudien Bostadsläget, samt med projekt så som utbyggnadsstrategin i Västerås, tillgång till idrott i Göteborg och stadsplanescenarier i Trelleborg. Hon är även intresserad av grafisk design och illustration.
Alexander Ståhle har doktorerat i stadsbyggnad vid Arkitekturskolan KTH i Stockholm. I sin forskning har han utvecklat analysredskap för stadsbyggnad som sociotopkartan och Place Syntax Tool. På Spacescape har Alexander bland annat lett projekten Värdering av stadskvaliteter, Bostadspotential Stockholm, Stadsbyggnadsstrategi för Nya Kiruna och Nya Slussen. Han är en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom stadsutveckling och har som VD och projektansvarig utvecklat Spacescape till en av Sveriges ledande stadsbyggnadskonsulter.
Petter Streijffert är utbildad vid LTH i Lund med inriktning på trafikplanering. Han har tidigare erfarenhet av allt från gatuomvandlingskoncept till kapacitets- och mobilitetsanalyser i både tidiga och senare planeringsskeden. Petter har deltagit i flertalet olika trafikplaneringsprojekt såväl på kommunal som nationell nivå samt i den privata sektorn. Petters är huvudsakligen specialiserad på flödes- och kapacitetsanalyser samt trafikutformning med hänsyn till gatans funktion, användning och design.
Seniorrådet
Jan Enfors är tidigare stadsarkitekt i Sollentuna kommun, där han arbetat i 23 år med alla typer av stadsbyggnadsprojekt. Innan dess arbetade han med stadsförnyelse och offentliga rum i Kalmar kommun samt på Bergs Arkitektkontor med bland annat Globen och Arlanda. Jan är vidareutbildad på Konsthögskolan och har även undervisat på KTH Arkitekturskolan.
Elisabeth Rosenquist Saidac, är tidigare stadsträdgårdsmästare i Stockholms stad med ansvar för utvecklingen av parker och offentliga rum i staden. Hon har också varit ansvarig landskapsarkitekt på Vägverket Region Stockholm. Elisabeth har även arbetat på flera konsultföretag som gestaltande och utredande landskapsarkitekt på Ramböll, FFNS, Sture Koinberg och Bauer & Karon Landskapsarkitekter.
Sten Sedin är en av Sveriges mest erfarna trafikplanerare. Sten arbetade 18 år på Stockholms gatukontor med bland annat gatusaneringarna av innerstaden och flera förorter, därefter på SL med stombussnätet, gatuutformningen och de blå bussarna. Som konsult har han arbetat på Stockholm konsult, Sweco och Tyréns. Sten har ritat minst 35 bussterminaler, Slussens trafiklösning, Spårväg City samt Nya Odenplan. Sten har även undervisat i trafikplanering på KTH.