7 lägesindikatorer har visat sig påverka resvanor i Västsverige

Publicerad den

För att uppnå Sveriges miljömål behöver utsläppen från inrikes transporter minska med 70 % till 2030 från 2010 års nivå. För att aktivera stadsplanering som ett medel för ökad andel hållbara transporter har Göteborgsregionen med följande studie velat utveckla modeller som kan användas för att skatta resvanor och bilinnehav i nya planområden. Modellerna kan även kopplas till livscykelanalyser som beräknar CO2-utsläpp från vardagliga transporter i ett område.

I studien har samband mellan ca 200 hypotetiska lägesindikatorer kopplade till de 5 D:na (Densitet, Diversitet, Design, Destinationstillgänglighet, Distans till snabb kollektivtrafik) och resvanedata för Västsvenska paketet undersökts. Summerat befäster resultatet tidigare forskning om de 5 D:nas betydelse. Totalt har sju lägesindikatorer och en socioekonomisk kontrollvariabel (medianinkomst) identifierats som särskilt betydelsefulla.

Densitet
1. Gatulängd per person inom 1 km
2. Andel småhus

Diversitet
3. Blandning boende och arbetande inom 1 km

Design
4. Korsningstäthet inom 1 km

Destinationstillgänglighet
5. Avstånd till regionkärna
6. Avstånd till större tätorter (fler än 25 000 invånare)

Distans till snabb kollektivtrafik
7. Tillgång till regional kollektivtrafik

Läs hela rapporten och rekommendationer för fortsatt planering här!