SUPERLINES kommer omvandla Stockholms framtida gatunät

Publicerad den

Spacescape har tillsammans med Kairos Future, White Arkitekter, M4Traffic och Placetoplan fått forskningsmedel från ShiftSweden och Vinnova för projektet SUPERLINES.

I projektet kommer vi att utveckla framtidsvisioner för innerstadens gatunät och framför allt en av Stockholms mest centrala platser: Centralbron. Vi kommer att använda de sex stegen i metodiken för Spekulativ design: Upptäcka, Utforska, Utmana, Utveckla, Uppleva, Utvärdera. Visionen kommer simuleras och analyseras med avancerad trafikmodell (Sampers/Dynameq), visualiseras i 2D och 3D och kommuniceras med en app (Placetoplan) som gör det möjligt att få feedback från medborgare på visionen.

Drivkrafter som gör visionen möjlig och önskvärd är flera. Globala trender som urbanisering, digitalisering, delandeekonomi, klimatförändringar och hälsomedvetenhet driver på omvandling mot mindre enskilt bilresande. Många av dessa är beskrivna av ShiftSweden och i till exempel FORMAS-projektet Postcar(d) Urbanism med boken Alla behöver närhet (Ståhle 2017). Städer som Barcelona, Paris, Bryssel, Gent, Milano, Oslo och Köpenhamn är förebilder. Regionala trender och projekt som Förbifarten, nya tunnelbanelinjer, nya cykelbanor, höjd trängselskatt, höjda parkeringsavgifter och nya politiska mål kan minska biltrafiken radikalt i centrala Stockholm. Lokala trender och projekt som nya Slussen, nya Tegelbacken, nya Söder Mälarstrand, nya Centralstaden, Stadsmiljözonen i Gamla stan, Miljözonen i City och nya trafikplanen för City pekar alla på minskad biltrafik och ökad plats för grönska, gång, cykel och kollektivtrafik.

Visionen om SUPERLINES kommer att utmana den rådande bilinfrastrukturen i centrala Stockholm genom att visa på hur en succesiv omvandling av motortrafikleden Centralbron kan skapa ett nytt, grönt och centralt stadsrum mellan Södermalm och City med anslutande gatunät, där gång, cykel och kollektivtrafik är prioriterade. Dessutom vill visionen accelerera en fossilfri och resursmedveten omställning av hela innerstadens trafiksystem för mer gång, cykel och delade transporter. Detta bidrar konkret till attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla, eftersom mer plats ges för människor samtidigt som fordons negativa effekter så som buller och luftföroreningar minskar.

Projekt SUPERLINES adresserar hela trafiknätet och därmed alla stadsrum i centrala Stockholm, eftersom det kommer att påverka trafiken i en större skala. Projekt SUPERLINES blir ett sätt att ”1) skapa nya värden genom cirkulära affärsmodeller i byggande och förvaltning” genom att återanvända befintlig infrastruktur. Den blir ett sätt att ”2) skapa konkurrenskraftiga alternativ till enskilt bilresande” genom att prioritera gång, cykel och delade transporter i en central länk i trafiknätet. Projekt SUPERLINES blir också ett sätt att ”3) integrera byggd miljö och mobilitet till ett system” genom att utforma Centralbron som en grön boulevard och anslutande stadsrum som parker och torgytor där gång och cykel är mest prioriterade, men där också delade transporter som buss, spårvagn, taxi och leveranser har god framkomlighet.

Målgrupper som kommer engageras i gestaltningen är kommunens trafikplanerare, planerare på Trafikverket, konsulter och experter samt intresserade medborgare. Planerare och experter engageras i workshops som syftar till att upptäcka och utforska både signaler och systemet som helhet med en starkt datadriven metodik. Trafikverket kommer kunna engageras inom det pågående forskningsprojektet ”Hållbar utveckling av genomfartsleder”. Medborgarna kommer engageras via webb-appen Placetoplan, som redan använts i flera trafik- och stadsutvecklingsprojekt i Stockholm. Alla är delar av omställningen.

Projekt SUPERLINES kommer genom Centralbron att ta upp en länge debatterad fråga i Stockholm, där det sedan tidigare funnits många olika visioner. Skillnaden med vår vision är att den är kopplad till verkliga trender och projekt (Förbifarten, Slussen, Tegelbacken, Stadsmiljözon, Miljözon) samt att den kommer vara ”taktisk”, så som modellen ”tactical urbanism” har använts för tex Superblocks i Barcelona och High Line i New York, därav namnet SUPERLINES. Det innebär att visionen kommer beskriva en succesiv omvandling där små åtgärder (målning, skyltning) kommer förbereda för mer och mer omfattande åtgärder (landskap, arkitektur), där Centralbron till slut är omvandlad till en urban parkboulevard med anslutande gröna och levande gator, kajer och torg.

Urban infrastruktur och gator har ofta en livslängd på flera hundra år. Vi tror på att hållbar stadsutveckling sker stegvis, om möjligt med ”tactical urbanism”, som möjliggör test av nya lösningar och att låta medborgare och politiker uppleva och utvärdera utfallet. Times Square i New York omvandlades på en dag till ett bilfritt torg med målarfärg och stolar, torget är nu permanent ombyggt till ett bilfritt torg ritat av norska arkitektkontoret Snöhetta. Vi tror att en vision för SUPERLINES måste sikta minst 100 år framåt (2125) men att det måste finnas visioner för 15 år (2040) och 5 år (2030) som visar att förändring kan ske nu och som visar vägen mot den stora visionen. Det är så all modern stadsplanering har fungerat – en vision för helheten som också kan delas upp i etapper och delprojekt. Modellen ”tactical urbanism” har visat att omvandling kan ske mycket snabbt och samtidigt engagera medborgare.

Projekt SUPERLINES innefattar Centralbron och dess anslutande stadsrum (Tegelbacken, Söder Mälarstrand, Slussen och Riddarholmen) och hela trafik- och gatunätet i innerstaden. Eftersom Centralbron är en central länk i trafiknätet kommer den genom sina nya funktioner påverka hela trafiksystemet. Visionen kommer innefatta en form av ”cirkulationsplan” för innerstaden för att hantera alla trafikrörelser. Visionen kommer beskriva och visualisera: innerstadens gatunät, Centralbron, en ny grön huvudgata (Sveavägen), en ny grön cykelfartsgata (Mäster Samuelsgatan) och en ny grön gångfartsgata (St Paulsgatan).

Platsägare är Stockholms stad och Trafikverket. Behovsägare är allmänheten (trafikanter, boende, företagare, fastighetsägare och besökare). Platsägare kommer involveras genom workshops. Trafikverkets Handbok för trafikstrategiskt arbete kommer att användas och projektet koordineras med projektet ”Hållbar utveckling av genomfartsleder”. Kommunens mål om 30 % minskad biltrafik, Framkomlighetsstrategin och Översiktsplanen kommer kunna vara vägledande i kommunens engagemang. Behovsägare kommer kunna se och uppleva visionen genom webb-appen Placetoplan och därigenom komma med synpunkter till projektet.

Centralbron används idag som en motortrafikled, men visionen kommer att omvandla platsen till en grön boulevard, vilket innebär omfördelning till aktiva transporter och minskning av motorfordonstrafik (motsatsen till ”inducerad trafik”). Innerstadens gator används idag till stor del för bilparkering. Dessa ytor kan omvandlas när bilresande och bilinnehav minskar. Samtidigt planeras nya parkeringsgarage som kommer avlasta gatorna. En omvandling av innerstadens gatunät till grönare gator har skisserats inom Vinnovaprojektet Smarta gator (www.smartagator.se) och kan i detta projekt tas ytterligare ett steg vidare och sättas i en trafiknätskontext.

Projektets syfte är att skapa förståelse för hur omvandling av central infrastruktur kan bidra till mer attraktiv, tillgänglig och hållbar stad. Visionen är ett grönare och smartare gatunät i stadskärnan. Målet är social, miljömässig och ekonomisk utveckling som förbättrar folkhälsan, minskar miljöbelastningen och ökar stadens konkurrenskraft.

Frågor om projektet? Kontakta alexander.stahle@spacescape.se