Majoritet av stockholmarna vill ha Stockholm Superline
En ny webbenkät visar att en klar majoritet av stockholmarna vill omvandla Centralbron i Stockholm från en hårt trafikerad motorled till en grön och levande esplanad – en SUPERLINE. Hela 77 procent av de drygt 2 500 deltagarna röstade för esplanaden, inom forskningsprojektet Superlines, som letts av Spacescape tillsammans med White Arkitekter, Kairos Future, M4Traffic och Placetoplan. Projektet, finansierat av Shift Sweden, syftar till att visa hur Stockholms innerstads gatunät kan göras mer hållbart, attraktivt och effektivt.
Ett nytt framtida esplanadsystem – En parkesplanad på Centralbron skulle knyta ihop Södermalm, Gamla stan och Norrmalm. Ett grönt gatustråk där halva bron får träd, cykelbanor, serveringar och utsikt över vattnet. Stockholm Superline är tänkt som starten på ett nytt esplanadsystem för huvudstaden, inspirerat av 1800-talets Lindhagenplan som gav oss Sveavägen, Kungsgatan och Valhallavägen. Nu föreslås Centralbron bli den första länken i en modern variant – en gata där rörelse, grönska och mötesplatser ersätter motorvägen.
Minskad trafik ger ökad livskvalitet – En trafikanalys visar att en omvandling av Centralbron är fullt möjlig. Med tre körfält i stället för sex, smart prissättning av parkering och trängselskatt samt Förbifart Stockholm på plats, beräknas biltrafiken halveras. Enligt projektets beräkningar skulle bullernivån sänkas med 6 decibel, halterna av partiklar och kväveoxider halveras och bostadsvärdena i närheten stiga med minst fem procent. Samtidigt ökar tillgängligheten för gång, cykel och kollektivtrafik – något som kan ge både bättre folkhälsa och stadsliv.
Internationell förebild – ”Centralbron kan gå från att vara ett sår i staden till att bli dess ryggrad,” säger Alexander Ståhle, teknologie doktor i stadsbyggnad och projektledare. ”En parkesplanad skulle inte bara förbättra stadsmiljön och skapa en ny mötesplats mitt i stan, utan även ge Stockholm en ny internationell symbol för hållbar stadsutveckling.” Likt de genomförda projekten High Line i New York, Ginza Skywalk i Tokyo, Barcelona Superblocks och Paris Plage.
Folkligt stöd – Att förslaget har stöd hos Stockholmarna visar webbenkäten, som spreds via sociala medier och artiklar i DN, SVT och Mitt i. Parkesplanaden fick tre gånger fler röster än alternativen att behålla Centralbron som motorled eller göra den bredare. Intressant nog fanns ingen tydlig skillnad mellan innerstads- och ytterstadsbor eller män och kvinnor; alla vill i lika hög grad se en grön omställning av Centralbron.
Läs mer om projektet här.
Kontakta projektledaren alexander.stahle@spacescape.se för mer info.