Sweden’s biggest research project on Smart Streets

Publicerad den

Two universities (KTH, Chalmers), one research institute (VTI) and three consultancies (Spacescape, White, Sweco) just got 9 Mn kronor (1 Mn USD) from VINNOVA Sweden’s Innovation Agency to research on new models for smart streets.

Our cities consist of 20-30% streets, a gigantic infrastructure that must be maintained and developed. Five mega trends will affect the city’s streets in the future and require new ”smart” solutions.

  • Urbanization places higher demands on street´s functionality such as quality of life, safety and use with increased focus on efficient just transportation such as walking, cycling and public transport as well as energy efficient and climate-friendly freight and waste management.
  • Digitalization creates opportunities for autonomously shared electrified transport of goods and people as well as new mobility services and new street demands.
  • Electrification of buildings and vehicles places new demands on the electricity network’s capacity and infrastructure, as well as on the street environment with charging stations and maintenance.
  • Climate change means that streets need to be adapted for varying and difficult water, snow / ice and heating conditions, as well as contributing ecosystem services.
  • Segregation must decrease, and streets can help integrate the city through improved links both within and between urban neighborhoods.

The Smart Streets project aims at developing models for multifunctional streets that can be used for reconstruction and new construction, meeting the challenges of future urbanization, digitization, electrification, segregation and climate change.

The project will:

  • Gather knowledge and experience on the multifunctionality of different street types and technical frameworks for transport, energy, ICT, VA, tidal, ecosystem services, city life, operation, maintenance, focusing on newly built or newly rebuilt streets.
  • Develop models and typing solutions for the futures Smart Streets in consultation with state, county, municipal, consultancies, construction companies, transport companies, property owners, and user focus groups.
  • Develop a street functionality index and evaluate the street models on technical and functional sustainability
  • Create a driving simulator that allows you to drive, walk and cycle in developed models, and implement workshops with this as a tool
  • Develop a Design Guide for Smart Streets in Swedish urban areas that cover renovation and newbuilding processes and list possible test beds in Swedish urban areas.

The project involves a large number of actors, public and private, so an important purpose of the project is also better collaboration and understanding in street development, between engineers, architects, planners, businessmen, economists and users.

Questions:
Alexander Ståhle, School of Architecture KTH
alexander.stahle@spacescape.se
+46 70 699 53 10

Klartecken för stort forskningsprojekt om smarta gator

Publicerad den

En koalition bestående av KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White har beviljats 9 miljoner från VINNOVA för att i tre år forska om nya modeller för smarta gator.

Våra städer består till 20-30% av gator, en omfattande infrastruktur som måste förvaltas och utvecklas. Fem megatrender kommer påverka stadens gator i framtiden och kräver nya ”smarta” lösningar.

  • Urbaniseringen ställer högre krav på gators bidrag till livskvalitet, närhet, säkerhet och mångfunktionalitet med ökat fokus på yteffektiva jämlika transporter som gång, cykel och kollektivtrafik samt smidiga, energieffektiva och klimatsmarta gods- och avfallstransporter
  • Digitaliseringen skapar möjligheter för autonoma delade elektrifierade transporter av gods och människor samt nya mobilitetstjänster och därmed krav på gatorna.
  • Elektrifieringen av hushåll och fordon ställer nya krav på elnätet dess kapacitet och infrastruktur, samt på gatumiljön med laddningsstationer och underhåll.
  • Klimatförändringar innebär att gator måste anpassas för varierande och svårförutsebara vatten-, snö/is och värmeförhållanden, samt bidra med ekosystemtjänster.
  • Segregationen måste minska och där kan gator bidra att integrera staden genom förbättrade länkar både inom och mellan olika stadsdelar.

Projektet Smarta gator syftar till att ta fram modeller för multifunktionella gator, som kan användas vid ombyggnad och nybyggnation, och som möter utmaningarna med framtida urbanisering, digitalisering, elektrifiering, segregation och klimatförändringar.

Projektet ska:

  • Sammanställa kunskap och erfarenheter om olika gatutypers mångfunktionalitet och tekniska ramverk för transport, energi, ICT, VA, dagvatten, ekosystemtjänster, stadsliv, drift, underhåll, med fokus på nybyggda eller nyligen ombyggda gator.
  • Ta fram modeller och typlösningar för framtidens smarta gator i samråd med fokusgrupper från stat, landstig, kommun, konsulter, byggföretag, transportföretag, fastighetsägare, och brukare.
  • Ta fram ett gatufunktionalitetsindex och utvärdera gatumodellernas byggnadstekniska och konstruktiva hållbarhet
  • Ta fram en körsimulator som gör det möjligt att köra, gå och cykla i framtagna modeller, samt genomföra workshops med denna som verktyg
  • Ta fram en guide för smarta gator i svenska tätorter som täcker in ombyggnads- och nybyggnadsprocesser samt lista möjliga testbeds i svenska tätorter.

I projektet involveras en stor mängd av samhällsplaneringens aktörer, offentliga och privata, så ett övergivande syfte med projektet är också bättre samverkan och samförstånd inom gatuplaneringen, mellan ingenjörer, arkitekter, planerare, näringsidkare, ekonomer och brukare.

Frågor:
Alexander Ståhle, tekn dr, Arkitekturskolan KTH
alexander.stahle@spacescape.se
+46 70 699 53 10

Nu testas nya modeller för att öka kunskapen om hur vi reser i staden

Publicerad den

I ett nytt forskningsprojekt testas innovativa modeller för att öka kunskapen om hur vi reser till vardags och hur stadsbyggandet påverkar resvanor. Kommunerna ska använda nya digitala verktyg för att samla in data om resvanor och få nya modeller för att kunna skatta framtida trafik.

Under 2019 kommer tre testkommuner använda de nya verktygen och modellerna. Modellerna ska användas för att skatta antalet resor med olika färdmedel, bilinnehav och CO2-utsläpp på årsbasis. Förhoppningen är att modellerna också ska kunna belysa hur olika grupper kommer resa i framtiden beroende på hur nya områden planeras.

För att projektet ska bli framgångsrikt behöver vi hämta in en stor mängd resvanedata från invånarna i de tre städerna. Detta kommer att ske genom att använda nya digitala verktyg som är lättare att använda och samtidigt ger mer korrekt information än äldre metoder, berättar Emeli Adell, projektledare Trivector.

Enligt Trafikverkets beräkningar går det att minska utsläppen av koldioxid från trafiken med så mycket som 15-20 procent enbart genom att arbeta med fysisk planering. En ökad förståelse bland Sveriges kommuner om hur stadsbyggande påverkar trafikalstring och bilinnehav är därför av stor betydelse för att vi ska uppnå Sveriges energi- och klimatmål. Genom detta kommer kommunerna också få fördjupad kunskap om hur olika grupper reser, så att orättvisor i transportsystemet kan justeras och bidra till ett mer jämlikt samhälle.

För oss som stadsbyggnadsanalytiker har sambandet mellan hur vi bygger staden och hur vi rör oss länge varit en central fråga. Inte minst för att den berör så många av våra stora samhällsutmaningar idag: hälsa, utsläpp av fossila bränslen, mobilitet och inte minst stadens attraktivitet, säger Tobias Nordström, projektledare för Spacescape.

Forskningsprojektet pågår till mitten av 2020. Det är initierat av de två forskningsbaserade konsultföretagen Spacescape och Trivector tillsammans med de tre svenska kommunerna Gävle, Jönköping och Linköping. Energimyndigheten är medfinansiär.

Kontaktpersoner:
Tobias Nordström, projektledare Spacescape +46 (0)70-936 02 09
Emeli Adell, projektledare Trivector +46 (0)10-456 56 22

Spacescape planner supporting big UN Habitat project

Publicerad den

During the fall of 2018, Joel Hernbäck will take a temporary  leave from Spacescape in order to work for UN-Habitat. Joel will be stationed at the Research and Capacity Development Branch in the UN-headquarters in Nairobi working with  The UN-Habitat’s City Prosperity Initiative(CPI). The City Prosperity Initiative is a global initiative that provides an innovative approach to urban measurements, which aim is to identify opportunities and potential areas of intervention for cities to become more prosperous.

Within the framework of the CPI Joel will be responsible for the production of The Spatial Capital Report of the Chinese City of Wuhan, in which the linkages between the spatial measurements of the CPI and different dimensions of  urban prosperity is analysed. In addition to offering decision-makers in Wuhan conditions to formulate adequate policies based on good data, information and knowledge, the project also aims to develop the capacity of ‘Wuhan Land Use and Spatial Planning Research Center’ to apply the approach as a tool for urban development in the future.

Read more about the project here

Read more about City Prosperity Initiative here

Avesta stadsutvecklar och satsar på ny gata

Publicerad den

Avesta kommun har med stöd av Spacescape och Ax:son Johnson Stiftelsen under 2016-2018 tillsammans arbetat fram underlag till en visionär stadsplan för Avesta. Webbdialoger har genomförts med Avestaborna, röstning har skett på olika visioner och framtidsbilder, workshops har genomförts med tjänstepersoner och politiker. Det har utförts en utbyggnadsanalys och en analys av stadskärnas kvaliteter och möjligheter, och ett stadsbyggnadsprogram har tagits fram med en första skiss till stadsplan. Slutligen togs ett koncept fram till en ny gata centralt i Avesta – Företagargatan.

Nedan kan du läsa olika sammanställningar av arbetet, förslagen och de dialoger som genomförts med Avestaborna.

Bästa platsen
Bästa visionen
Dialograpport
Utbyggnadsanalys
Stadskärneanalys
Stadsbyggnadsprogram
Företagargatan
Högupplösta framtidsbilder

Forskning inom Zero Emission Neighbourhoods

Publicerad den

Tobias Nordström på Spacescape kommer fr.o.m 2018 fungera som ”Urban Planning Expert” i det norska forskningsprojektet ZEN (Zero Emission Neighbourhoods in smart cities).

Tobias kommer arbeta med att lyfta in stadsformens och stadsmiljöns betydelse för bl.a. hållbara transporter och stadskvalitet. Inom forskningsprojektet kommer nio nya stadsdelar i Norge, från tidigt planeringsstadium till byggskede, få support från forskare. Vid sidan av stadskvalitet och mobilitet stöttar även forskningsprojektet kommunerna  med expertis inom affärsmodeller, smartare energisystem och byggteknik.

Läs med om forskningsprojektet ZEN här!

Enkla planindikatorer för trafik i Stockholmsregionen

Publicerad den

Idag saknas enkla verktyg för att i tidiga skeden av stadsplaneringen få en uppskattning av hur nya planer påverkar trafik. Dagens modeller har visat sig vara antingen för komplexa eller för förenklade för att ge ett tillräckligt enkelt och samtidigt tillförlitligt stöd i stadsbyggnadsprocessen. Spacescape har tillsammans med Evidens och M4 Traffic, på uppdrag av Trafikkontoret i Stockholms stad, genomfört en omfattande analys av resvanor och bilinnehav i Stockholms regionen.

Det övergripande syftet är att hjälpa både trafik- och stadsplanerare att förstå hur stadsbyggandet påverkar trafik. Det mer precisa syftet är ta fram lättanvända planindikatorer för bil­innehav och trafikalstring, det vill säga antal resor med bil, kollektivtrafik, cykel och gång.

För att identifiera vilka egenskaper i staden som på­verkar bilinnehav (SCB 2015) och resvanor (RVU 2015) används ett stort urval av spatiala analyser och socioekonomiska data. Med hjälp av multipel regressionsanalys undersöks sedan samband. Urva­let av prövade variabler och tolkningen av resultatet har kvalitetssäkrats genom workshops med experter inom Stockholms stad.

Resultatet av studien visar på hög förklaringsgrad av bilinnehav (88 %) och antal bilresor (80 %). Motsva­rande regressionsmodeller för antal kollresor (51 %) och antal gångresor (58 %) är godtagbar medan modellen för antal cykelresor (43 %) är betydligt svagare.

Sammanfattningsvis visar modellerna på att de faktorer som ökar bilinnehav och antal bilresor, tvärtom minskar resande med gång, cykel och kol­lektivtrafik. Nyckelindikatorer har visat sig vara centralitet, närhet till spårstation, gatu-utbud och täthet.

Utifrån regressionsmodellerna kan vi dra följande slutsatser om sambanden mellan stadsstruktur och resande, vilket i stort följer tidigare forskning på området:

  • Centralitet, närhet till City, minskar bilinnehav och bilresor men ökar kollektivtrafikresor och gång­resor.
  • Närhet till spårstation minskar bilinnehav och bil­resor men ökar kollektivtrafikresande.
  • Täthet minskar bilinnehav men ökar cykel- och gångresor.
  • Andelen småhus ökar bilinnehav och antal bilre­sor. Andel småhus kan bytas ut till bostadsstorlek, det vill säga, ju större bostad ju fler ägda bilar.
  • Funktionsblandning, lokal blandning av boyta och lokalyta, ökar kollektivtrafik- och gångresor.
  • Större utbud av närservice minskar bilresor.
  • Stort gatuutbud, hur mycket gata som finns per per­son i ett område, ökar bilinnehav och bilresor men mängden gata minskar kollektivtrafikresor.
  • Högre inkomst ökar bilinnehavet och bilresandet.
  • Högre utbildning ökar cykelresandet.

Planindikatorerna kan användas i översiktsplane­ring, områdesplanering och detaljplanering, som komplement till mer komplexa modeller som Sam­pers och LuTrans.

Fortsatta studier bör göras av cykelresandet, cykel­innehav, gångflöden, parkeringstal, stadsutveck­lingsområden samt trafikvanor och bilinnehav i nybyggda projekt.

Ladda ner rapporten här!

New research project on public space value with UN Habitat

Publicerad den

Spacescape has started a research project on public space and land value finance in collaboration with UN Habitat, with support from the Leif Blomqvist Foundation. The project aims to identify best practice in public space planning and development in Sweden and a selection of global cities. The project ends in Q2 2019.

Cities all over the world are growing and transforming through processes of densification and sprawl. Open spaces, private and public, are being turned into buildings, infrastructure and new landscapes of public spaces, parks, plazas, playgrounds and natural areas are emerging. These spatial structures define the cultural, social, economic and political functions of cities. In the processes of urbanization, public space plays a crucial role in the creation of social and economic value for neighbourhoods, cities and regions. Planning and design of public space is critical to sustainable urban development. The absence of social and economic opportunities of slums and un-planned sprawling settlements is often due to a lack of well distributed high quality public spaces. Similarly, quality of life in high density areas, is dependent on the existence of inclusive and accessible public places. Urbanization is both a threat and an opportunity for the creation, protection and management of urban public spaces. In times of urbanization the existence of public space depends on our ability to see its value.

UN Habitat Discussion paper ”Developing Public Space and Land Values in Cities and Neighbourhoods” (Ståhle A. 2018)

Press release (in swedish)

Hälsa, Barn, Smart, Täthet, Framtid i Almedalen

Publicerad den

Spacescape och Alexander Ståhle har varit på Almedalen de senaste sex åren. 2018 är inget undantag. Alexander kommer att delta i flera seminarier som föredragshållare och panelmedlem och twittrare även i år. Välkommen!

Hur är det rätt att bygga tätt?
Västsvenska Arenan, Mistra Urban Futures
1/7 2018, 15:00 – 16:00 Strandvägen, H553, ”Västsvenska Arenan vid Kruttornet”
Videoinspelning

Smarta städer vs. städer för smarta
Uppsala kommun
3/7 2018, 11:00 – 11:45 Donners plats 6, ”Uppsalas mötesplats”
Videoinspelning

Kan Skavstaområdet bli en grogrund för tillväxt där innovationskraften frodas?
Skanska Sverige AB, Nyköpings kommun, Stockholm Skavsta Flygplats AB, Regionförbundet Sörmland
3/7 2018, 15:00 – 16:00 Rostockergränd 4, ”Skanskas trädgård”

Den hälsosamma staden – möjligheter och hot för god och jämlik hälsa lokalt och globalt
Svenska Läkaresällskapet
4/7 2018, 12:00 – 14:00 D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, ”Sal D22”

Bygger vi för alla?
Sveriges Arkitekter Studenterna
4/7 2018, 17:00 – 17:45 Strandgatan 16A, ”Arkitekturträdgården”
Videoinspelning

Levande städer för barn och unga?
Akademin för Landskapsarkitektur, Sveriges Arkitekter
5/7 2018, 09:00 – 09:50 Strandgatan 16A, ”Arkitekturträdgården”
Videoinspelning

Så ser svenskarna på framtidens städer
Projektengagemang
5/7 2018, 17:00 – 18:00 Rigagränd 1, ”Digidalen”

RUFS 2050 och Landsbygdsstrategin antagen!

Publicerad den

Den regionala utvecklingsplanen RUFS 2050 med tillhörande landsbygds- och skärgårdsstrategi antogs av landstingsfullmäktige den 12 juni 2018. RUFS 2050 uttrycker regionens samlade vilja och fungerar som en gemensam plattform för regionens aktörer och för samverkan inom Stockholms län och med länen i östra Mellansverige. Landsbygds- och skärgårdsstrategin ska fungera för såväl landstinget som för regionala och lokala aktörer med syfte att stärka möjligheten att bo och verka i dessa glesare befolkade områden. Fokus ligger på frågor som rör bostäder, service, kommunikationer och arbetstillfällen. Spacescape har arbetat med landsbygdsstrategin, skrivit och utvecklat texter och kartor. Vi är glada och stolta över att ha bidragit till en strategi som ska stärka landsbygden och dess utvecklingspotential.

Läs strategin här!